Kategorier
Okategoriserade

Box festival 27 juni 2015.

Som inbiten fan av Box och deras whisky var det i år dags att besöka deras whiskyfestival igen. Var där för två år sen, då var det deras första.

Jag och Leila tog bilen upp. Är ju en bit upp så vi åkte till Bollnäs och övernattade hos en klubbbroder i mcklubben jag är med i. Dagen efter åkte vi uppemot Delsbo och besökte ett annat destilleri nämligen Sveriges första bourbondestilleri i Tevsjö. http://www.tevsjodestilleri.se/

Fick en privat rundvisning av ägaren och destillerichefen. De har även andra produkter som finns att köpa nu. Bourbon får vi vänta ett tag på med lokalodlad majs är den gjord på. De säljer 30 liters fat i två olika rostningar för 17000 plus moms. Två årslagring ingår. Kan väl säga att lite sugen blev jag.

Men som sagt nu var det whisky och Box som hägrade.

Vi kom upp på fredag em och jag hade kollat med vd Thomas om campingmöjlighet och det var grönt. Kan väl säga att vi var några få tält, men en hel del husbilar och husvagnar fanns det. Ligger ju inte precis i en centralort! Det är Thomas med kragen. Vi saknar bara de gula glasögonen så hade vi varit Beckstatister. Roger Melander sitter ner framför honom.

Thomas

Var några hundra på fredagen och det fanns några utställare och en del whisky att prova. Fanns även lite mat att köpa, var ok men inget man minns precis.

Box hade frågat flera lokala om de ville sälja, men de hade tyckt att det var för mycket jobb och osäkert om de sålde tillräckligt. Hade varit nice med lite lokal matkultur.Efter en något kall natt i tält så öppnade festivalen på lördagen vid 11 och som sagt det kom totalt sett säkert över 1000 personer. En hel del med buss och några med båt över älven.

Fanns en hel del aktiviteter att göra olika masterclasses och de som bestämt fatprover kunde hämta och prova dem. De fick dock ingen kork till sina små flaskor pga spritlagstiftningen. Så helt plötsligt var flaskkorkar mkt värdefullt! Skänkte några till folk som vi träffade. Dock hade jag inte bokat något fatprov men pratade med fat ansvarig så jag fick lite råd om de fat jag bokat och som en del i klubben är delägare i.

Fat

Vi hade bokat en masterclass med Robin Tucek. Han är ju något av en kändis i Sverige. Blev något av en speciell upplevelse då delar av den hölls av hans son som håller på att skola om sig till whiskykonsult. Var tidigare kock men efter en mc-olycka så behövde han skola om sig. Väldigt duktig och påläst. Robin blev väldigt glad när vi berömde sonen. Tyvärr stördes stämningen av en som druckit för mycket och som blev dum. Men han blev rätt utfryst och lämnade stället. Är nog enda gången i whiskysammanhang jag känt att smockan hängt i luften.

Robin Tucek i vit skjorta.

Robin

Vi fick prova lite av deras sortiment finns som sagt var en hel del att välja på.

Glas

Vi hade även en masterclass med Hasse Nilsson från Box och det var om fatlagring. Provade några av deras olika lagringar och det är helt förunderligt att bara några år gammal whisky kan vara så pass bra. Hasse är en mkt underhållande föreläsare och rätt ärlig. Han föredrar Old Pultney och det han kan säga också. Han bad även om ursäkt för kaoset gällande festivalbuteljeringen. Jag hade hört rykten om att man skulle stå i kö på ett ställe på festivalområdet och det var fler som gjorde det, men sen ändrades stället för uthämtning av teckningsrätterna så det blev rena tjurrusningen. Är ju inget som gillar så den skippade jag. Kostar ca 900 om man fick en teckningsrätt på facebook har jag sett dem säljas för 2-3000 kronor. Så bra är det inte ,men samlarna är ju de som köper. Själv är jag ju den som dricker upp whiskyn!